Závěrečné práce v 9. ročníku
Ročníková práce
Celoroční projekt Ročníkové práce je realizován v 9. ročníku v rámci předmětů svět práce, informatika a třídnická hodina. Hlavním cílem projektu je volba budoucí střední školy, seznámení se se vybranou střední školou a náplní konkrétního oboru studia. Dílčími cíli je zpracování odborného tématu, které souvisí se zvoleným studijním oborem a příprava na ústní pohovory, které mohou být součástí přijímacího řízení na střední školu.
Žáci se během školního roku zamýšlejí nad svými schopnostmi a dovednostmi, učí se zpracovávat informace z více zdrojů a spolupracovat s vedoucími pedagogy. Žáci jsou vedeni k soustavné celoroční práci, učí se rozfázovat úkol na menší části.
Vypracování ročníkové práce je nedílnou součástí učiva 9. ročníku. Každý žák má povinnost vypracovat práci na vybrané téma samostatně, s pomocí vedoucího práce z řad pedagogů.
Ročníková práce propojuje předměty český jazyk, informatika, svět práce, třídnická hodina a předmět odpovídající oborovému zaměření. Hodnocení ročníkové práce bude započítáno do klasifikace 2. pololetí ve všech již zmiňovaných předmětech s váhou známky 1,0.
Ročníkové práce prohlubují výuku na základní škole zejména v oblastech:
- samostatná práce žáka s informacemi, jejich výběr a editace z více na sobě nezávislých informačních zdrojů,
- komunikační dovednosti při prezentaci své práce,
- zlepšení praktických dovedností při práci s počítačem a další výpočetní technikou (textové a tabulkové editory, úprava textu, práce s fotografiemi, zálohování dat, tvorba prezentace),
- rozhled v profesní oblasti v návaznosti na dosavadní zájmy a záliby žáka,
- zadání sofistikovaného projektu, hodného žáka závěrečného 9. ročníku základní školy.
Téma ročníkové práce
- téma si žák volí s ohledem na výběr střední školy;
- pokud je součástí přijímací zkoušky pohovor, zaměřuje se žák ve své práci na přípravu k pohovoru, zaměření školy, svou motivaci, případně ukázku svých výtvarných prací;
- pokud žák nemá v přijímacím řízení na střední školu ústní pohovor, zaměřuje svou ročníkovou práci do oblasti, kterou se rozhodl na střední škole studovat;
- podle tématu práce si žák může do 15. ledna 2023 vybrat vedoucího práce;
- vedoucího práce žák osloví předem (doporučuji mít vybrané dva pedagogy např. z důvodu odmítnutí kvůli nedostatečným časovým možnostem);
- v případě, že si žák vedoucího práce nevybere v daném termínu, bude mu přidělen.
Součástí projektu není jen písemné zpracování Ročníkové práce, ale také její obhajoba.
- hodnocení obhajoby je na 5 úrovních:
- vlastní obhajoba trvá 10 minut, je hodnocena a započítána do předmětů český jazyk a třídnická hodina;
- při obhajobě bude přítomna komise skládají si ze 3 pedagogů;
- K obhajobě je nutné připravit prezentaci doplňující představení práce a myšlenek žáka;
- hodnocní obhajoby je na 5 úrovních:
a) vizáž a vystupování - vhodnost oblečení, sebevědomí a klidný projev, přiměřená gesta, spisovný projev;
b) úroveň práce - pravopis, grafické zpracování, splněný rozsah, vlastní text;
c) úroveň prezentace - úroveň prezentace v PowerPointu, grafické zpracování, logická souslednost;
d) orientace v tématu - znalost tématu, zaměření, reakce na dotazy;
e) hodnocení konzultantů - úroveň spolupráce s žákem, plnění termínů a úkolů.
Odkazy na práce žáků: